MUDr. Peter Lesnický - gynekológ

Zdravotné stredisko HARMÓNIA (www.harmonia-ds.sk)
Veľkoblahovská 7333/44A, 92901 Dunajská Streda

Klimakterický syndróm

Ladným krokom cez prechod - alebo ako zmierniť klimakterické ťažkosti bez hormónov. Klimaktérium (prechod) a následne menopauza je obdobie, v ktorom súčasná žena prežije takmer tretinu svojho života. Začína sa okolo 45. roku života ženy, v dobe, keď vaječníky postupne prestávajú produkovať ženské pohlavné hormóny (estrogény a gestagény). Problémy z toho vyplývajúce postihujú 70-80 % všetkých žien a označujú sa odborne ako tzv. “klimakterický syndróm”. Tieto ťažkosti, napriek tomu, že sú následkami procesu, ktorý je prirodzený a nevyhnutný, výrazne znižujú kvalitu života ženy v tomto období. Ženy by ale mali vedieť, že existujú možnosti, ako sa dajú tieto problémy účinne zmierniť či odstrániť.

Čo je vlastne klimaktérium

Jedná sa o obdobie prechodu z plodného obdobia na obdobie tzv. pohlavného kľudu, ktoré začína zhruba medzi 45. a 55. rokom života ženy, keď sa postupne znižuje aktivita vaječníkov a tvorba ženských pohlavných hormónov. Najprv nastáva obdobie, charakterizované skrátením menštruačného cyklu alebo silnou predĺženou menštruáciou (premenopauza).

Nasleduje obdobie, ktoré sa prejavuje nepravidelnou menštruáciou a predlžovaním menštruačného cyklu (perimenopauza). Po poslednej menštruácii nasleduje obdobie tzv. postmenopauzy, keď vaječníky prestávajú postupne produkovať estrogény, a to približne do 60. roka života ženy. K umelo vyvolanému klimaktériu, a to bez ohľadu na vek dochádza tiež po gynekologickej operácii, pri odstránení vaječníkov.

Príznaky klimaktéria

Nástup klimaktéria a sprievodné ťažkosti sú individuálne a prebiehajú u každej ženy trochu inak. Môžeme ich rozdeliť na skoré, strednodobé a dlhodobé. Skoré príznaky sa prejavujú jednak už spomínanou nepravidelnosťou menštruačného cyklu, ale predovšetkým pre prechod typickými príznakmi tzv. klimakterického syndrómu, ako sú návaly tepla, potenie, búšenie srdca, nervozita, podráždenosť, neschopnosť koncentrácie, depresia, poruchy spánku, bolesti hlavy a závraty, suchá vaginálna sliznica, bolesť pri sexuálnom styku. Nastupujú často náhle a majú výrazne negatívny vplyv na psychiku žien.

Ako účinne zmierniť tieto obtiaže

Jednou z ciest je tzv. hormonálna substitučná terapia (HRT), teda náhrada chýbajúceho hormónu hormónom syntetickým, ktorý svojím zložením napodobňuje hormón prirodzený. Tieto preparáty môže po dôkladnom vyšetrení pacientky (vyšetrenie krčku maternice, orgánov malej panvy, kontrola prsníkov, vyšetrenie kostnej hustoty) a zvážení všetkých možných kontraindikácií predpísať len gynekológ.

Príznaky a riziká hormonálnej terapie

Na túto otázku sa hľadala odpoveď v mnohých rozsiahlych klinických štúdiách. Prakticky všetky sa zhodujú v tom, že HRT pôsobí priaznivo proti typickým príznakom prechodu a má určite svoje indikácie. Na druhej strane má aj svoje riziká. Najmä nedávna americká štúdia znovu otvorila veľké množstvo otázok a spôsobila množstvo obáv, ako zo strany žien v klimaktériu, tak na strane samotných lekárov.

Podstata nehormonálnych prípravkov

Vhodnou alternatívou pre ženy, ktoré trápia klimakterické problémy sú tzv. fytopreparáty. Jedná sa o rastlinné výťažky nehormonálnej povahy s účinkom podobným hormónom. Vzhľadom k tomu, že ide o prírodné nehormonálne prípravky, plný účinok nastupuje väčšinou po niekoľkotýždňovom užívaní. Už od prvej dávky sa však vyrovnáva hladina hormónov v tele. Línia, Praeostin a Gelasil sú potravinové doplnky, ktoré možno s úspechom používať k zmierneniu obtiaží v období klimakteria a spríjemniť si tak ďalší život.

Klimaktérium nie je choroba.

Život ním nekončí, ale začína.

Klimaktérium nemusí znamenať koniec plnohodnotného života.

MUDr. Lesnický Peter - gynekológ, pôrodník

Bc. Andrea Csicsay - diplomovaná sestra, pôrodná asistentka

Dr. L-gyn s.r.o.

Tel. číslo:

Ordinačné hodiny

Pondelok 8:00 - 12:00 12:30 - 15:30 (objednané pacientky)
Utorok 8:00 - 12:00 12:30 - 15:30 (objednané pacientky)
Streda 8:00 - 12:00 12:30 - 15:30 (objednané pacientky)
Štvrtok 8:00 - 12:00 12:30 - 15:30 (objednané pacientky)
Piatok 8:00 - 12:00 12:30 - 15:30 (objednané pacientky)

Adresa

Veľkoblahovská 7333/44A